Regen, zonneschijn en een lange busreis.. - Reisverslag uit Putten, Nederland van gerlisaenjudithnaarmanilla - WaarBenJij.nu Regen, zonneschijn en een lange busreis.. - Reisverslag uit Putten, Nederland van gerlisaenjudithnaarmanilla - WaarBenJij.nu

Regen, zonneschijn en een lange busreis..

22 Juli 2014 | Nederland, Putten

Hallo iedereen!

Hier is het ondertussen 12.11, dinsdagmiddag.
We hebben weer heel wat meegemaakt!

Zaterdagochtend hebben we voor we vertrokken nog even geknuffeld met alle kids. Daarna werden we opgehaald door Koya Mike, onze driver. Hij bracht ons met de taxi naar de busterminal in Manilla. Zondag zou de grote dag worden; we gingen Adam ontmoetten, de sponsorstudent van familie van den Heuvel. Gelukkig was het een heerlijke bus; airconditioning en lekkere stoelen. Dat was ook wel nodig, want de busreis duurde uiteindelijk 6 en een half uur! Bij elke stop kwamen er verkopers de bus in, met allemaal verschillende soorten eten. Niks te klagen dus! De omgeving veranderde van armoedige hutjes in grote rijstvelden en hoge bergen.
's Avonds om kwart voor 6 kwamen we aan in Dagupan waar we opgehaald door een vrouw van Compassion en de pastor van de kerk met zijn vrouw en dochter. Zij hebben ons naar ons hotel gebracht.
Daar hebben we ons heerlijk opgefrist en hebben we lekker gegeten in het restaurant. 's Nachts hebben we ontzettend lekker geslapen, en dat was ook wel nodig, want de volgende ochtend was het vroeg dag.
We werden op zondagochtend opgehaald door Erlinda, de vrouw van Compassion en weer door de pastor en zijn vrouw. Samen gingen we naar een klein kerkje waar we Adam zouden ontmoetten.
Het werd een bijzondere dienst. De kerk was klein, en moest nog gerenoveerd worden. Maar de dienst was ontzettend mooi! De 15 jongeren die de kerk rijk was zongen een lied en twee enthousiaste jongeren van 17 leidden de dienst in het zingen. De pastor deed erg zijn best om af en toe Engels te praten zodat wij de dienst ook konden volgen. Onder het zingen kwam Adam binnen met zijn moeder. Hij was ontzettend verlegen, wat ook wel begrijpelijk was. Adam is een sponsorstudent van Compassion, 18 jaar en gaat net zijn derde jaar universiteit in. Hij studeert voor docent aan de middelbare school.
Het was erg tof om hem te ontmoetten, vooral voor Gerlisa!
We werden in de dienst hartelijk welkom geheten en veel mensen kwamen ons een hand geven.
Na de dienst wilden veel mensen foto's met ons maken. Terwijl Gerlisa met Adam praatte, heeft Judith muziek gemaakt met de jongeren uit de kerk. Het was een toffe ochtend! Verder was het eindelijk heerlijk weer!
Na de dienst zijn we met elkaar wezen eten. Adam bleef erg verlegen, maar ontspande naarmate de dag vorderde. Na de lunch zijn we naar Adams huis gegaan. Een klein huisje waar 3 families woonden. We werden heel hartelijk ontvangen en we hebben een poos gepraat met de familie. De kleintjes kwamen ons loomarmbandjes geven die ze zelf gemaakt hadden. (Jup, loombandjes hebben ze overal..)
In de kerk waren we uitgenodigd voor de verjaardag van een lerares, die 's avonds op het strand gehouden werd. Het was heel bijzonder dat we uitnodigd werden!
Met de pastor en zijn vrouw, Adam en Erlinda zijn we naar de verjaardag gegaan. Met een prachtig uitzicht over de Golf van Lingayen hebben we vis, kip en rijst gegeten en natuurlijk de verjaardagstaart!
Selfies zijn hier hot, dus die werden vollop gemaakt. Het was een fantastische afsluiting van een prachtige dag. Het was zo leuk om met locals een typisch Filippijnse verjaardag te vieren!

Maandag hebben we 's ochtends in Dagupan lekker geshopt met Erlinda, die ondertussen als een echte vriendin voelde! Ze had zelfs een cadeautje voor ons gekocht omdat ze het zo bijzonder vond dat we er waren, het is om stil van te worden hoe mensen je komst waarderen!
Daarna zijn we teruggereden naar Manilla, wat wel weer even slikken was. Langzaam zagen we de natuur verdwijnen en de armoedige hutjes, het afval en de straatkinderen ervoor terug komen. Toch voelde het goed om weer 'thuis' te zijn!

Vandaag; dinsdag, hebben we voor het eerst mee gedraaid in de YFCC, de hele kleine kindjes. Veel gehuil en getroost, maar wel leuk om een keer mee te maken!

Hier komt de regen weer met bakken uit de lucht, het lijkt Nederland wel!
We houden jullie op de hoogte van alles!

Heel veel liefs,
Gerlisa en Judith

• 22 Juli 2014 - 07:53

Bertina:

Hoi Gerlisa en Judith,

Mooi om te lezen wat jullie allemaal doen en beleven. Zo blijven we hier in Nederland ook een beetje op de hoogte. Wel bijzonder wat jullie allemaal mee maken. Hier in Nederland is het op dit moment heerlijk weer, gisteren regen,maar afgelopen weekend tropisch warm en de rest van de week wordt het ook heerlijk weer. Jullie nog heel veel succes bij alles wat jullie gaan doen, en Gods zegen toegebeden.

• 22 Juli 2014 - 09:50

Gerlise:

Lieve meiden,

Tof om zo elke keer jullie verhaal te mogen lezen.
    Een klein beetje een beeld te kunnen vormen van wat jullie doen en mee maken.
    Gaaf dat jullie je zo in zetten voor de mensen daar, maar ook de liefde van de mensen terug krijgen.

Heel veel succes en Gods zegen toegewenst voor de tijd die voor jullie ligt

• 23 Juli 2014 - 20:12

Linda:

Ha meiden,

wat een verhalen, heerlijk zeg! Pak goed jullie rust tussendoor, maar geniet van de heerlijke kids!
    Succes!

Liefs Lin

• 24 Juli 2014 - 08:16

Gvdlangemhen:

Dat waren heel wat indrukken het is hier kwart over 8 donderdag morgen als ik dit schrijf wat een ontmoetingen om stil van te worden oma kon jullie gisteren middag niet bereiken met de telefoon het is hier ook zomer temperatuur 30 graden groeten van oma en opa

• 24 Juli 2014 - 08:49

Ds. Jonker:

Ha Judith en Gerlisa,
    Wat maken jullie ontzettend veel mee. Mooie dingen, maar ook dingen waar je om moet huilen. Geweldig dat God overal Zijn kinderen heeft en dat Zijn naam geprezen en aanbeden wordt. Mooi dat de pastor en zijn vrouw zo veel tijd voor jullie hebben, kom daar in Nederland eens om... Wanneer ik jullie ervaringen lees, raak ik er nog meer van overtuigd hoe goed we het in ons land hebben, zowel in de gezinnen als in de kerkelijke gemeente. Maar... hoe is het in het levend geloof en het spreken daaruit? Het lijkt er op dat men dat in Manilla gemakkelijker doen. Klopt dat?
    Veel sterkte in wat jullie doen, maar ook straks in het loslaten. T.z.t. een behouden thuisreis toegewenst.
    In Christus verbonden,
    met een hartelijke groet,