Het avontuur is begonnen! - Reisverslag uit Putten, Nederland van gerlisaenjudithnaarmanilla - WaarBenJij.nu Het avontuur is begonnen! - Reisverslag uit Putten, Nederland van gerlisaenjudithnaarmanilla - WaarBenJij.nu

Het avontuur is begonnen!

Door: Gerlisa & Judith

09 Juli 2014 | Nederland, Putten

Goodafternoon!
Het is hier nu kwart voor 4.
Eindelijk, na onze lange reis van maandag zijn we gesetteld.
Vandaag hadden dan eindelijk de mogelijkheid om jullie even bij te praten.

Maandagmiddag vertrokken we om 15.10 met Emirates Airlines richting Dubai, een vlucht van 6 en een half uur.
Een prachtig vliegtuig, heerlijk eten, aardige mensen en een fantastich uitzicht! Een zonsondergang in het vliegtuig maak je niet elke dag mee.
Naar Dubai zaten we naast een Indische non, die naar India vloog.
Erg gezellig, een lieve vrouw!
Rond half 12 -Dubaiaanse tijd- kwamen we aan op Dubai, met een prachtig uitzicht met allemaal lichtjes in het donker.
Het vliegveld was gaaf; groot en een heleboel leuke winkels, haha.
Even lekker geshopt (met een boel rekenwerk; van Dubaiaans geld naar dollars naar euro's..) en een hele lekkere fruitsmoothie gedronken.
Na een paar uur wachten ging ons volgende vliegtuig richting Manilla, een vlucht van ruim 9 uur. Toen we de roltrap naar de wachtplaats afgingen werden we wel even stil, opeens zaten we tussen alleen maar Filipino's. We voelden ons opeens erg blond en Hollands! :)

Bij het vliegtuig ontmoetten we Veronica, een meisje van 15 wat haar familie op ging zoeken in de Filippijnen. Ze woonde in Duitsland en moest 18 uur in haar eentje vliegen. We voelden ons gelijk een stuk minder zielig ;)
Ook deze vliegreis verliep voorspoedig, we waren erg moe, dus we hebben lekker een poosje geslapen. Weer lekker eten, even wennen om zo vroeg op de dag rijst te eten! Naast ons zat ditmaal een Filipino, een man die 1 maand in Dubai werkte, en dan 1 maand naar huis ging. Hij zag zijn familie dus best weinig! We hebben lang met hem gepraat, hij was erg geinteresseerd in wat wij gaan doen in Manilla en hij gaf ons het vaderlijke advies mee om vooral voorzichtig te zijn. Om half 5 op dinsdagavond, plaatselijke tijd, kwamen we in Manilla aan. Na een poosje wachten kregen we de koffers, nadat Judith's koffer bijna verdwenen was op iemand anders karretje, en zelfs de gitaar was goed aangekomen!

Vervolgens naar buiten, de hitte in.. Even was het spannend, want we konden onze driver nergens vinden. Gelukkig vonden we na een tijdje Ata (zo noem je oudere vrouwen dan jijzelf) Grace en Ata Marian. Twee enthousiaste meiden die ons hartelijk welkom heetten. Het werd flink proppen in de kleine auto, maar het lukte! Vervolgens hebben we 2 uur rond gereden in het verkeer, wat voor geen meter opschoot. We hebben gelijk boodschappen gedaan en een pizza gekocht. Daarna eindelijk naar ons appartement. Nou ja, slaapkamer en een douche van 6 tegeltjes :)
In de straatjes zag je, zelf in het donker, veel arme mensen, moeders met baby's onder een afdakje en veel vuilnis.

Na een heerlijk lange nacht (dankzij de airconditioning) werden wakker door een krijsende haan. Jep, die hebben ze hier ook! Lekker hollands ontbeten en onder een koude douche gestaan. Daarna eindelijk het Studentcentre bekijken. We hebben de Child Care Plus bekeken, en daarna lekker gespeeld met de kids. Wat een schatjes! Eerst keken ze ons wat wantrouwend aan, maar dat was al snel over. Hoofd, schouders, knie en teen kan elk kind zingen :)

Vanmiddag hebben we rondgelopen in Tondo met Kolai Manuel. Hij heeft ons de nieuwe plaats van de Child Care laten zien en de dump (de vuilnisbelt). De meeste mensen zijn verhuist, maar de vuilnis is er nog, en veel mensen wachten nog op een nieuw plekje om te wonen. Deze plek was best heftig, het dringt moeilijk door dat deze mensen daar echt leven. Wij liepen met hoge kaplaarzen door de blubber, maar er liepen ook mensen op blote voeten en kindertjes zonder kleertjes. Door de regen (ja, het is hier nog erger dan in Nederland) is het een grote modderboel geworden. Het was goed om te zien waar we dit voor doen, en hoe we de kinderen kunnen helpen!
Net zijn we met Ruth, ook een Nederlands meisje uit Utrecht, boodschappen wezen doen. In een Jeepney, wat een belevenis! Deze Jeeps zijn omgebouwd en worden helemaal volgepropt met mensen. De supermarkt was mooi en ruim. Maar hier zullen de mensen van de vuilnisbelt nooit eten kunnen betalen..

Zometeen gaan we Filippijns eten uitproberen en vanavond lekker op tijd naar bed. En daarvoor nog even lekker douchen, het is hier erg warm! Geen probleem die koude douche :) We hebben genoeg indrukken opgedaan in ieder geval!
We praten jullie snel weer bij!

Liefs,
Gerlisa & Judith

• 09 Juli 2014 - 10:24

Gerrie:

Dag Judith en Gerlisa.

Fijn om te lezen maar ook spannend. Heel veel goeds gewenst!
    en blij dat jullie een goed onderkomen hebben. pfffffffffffffveel respect.
    Liefs Gerrie.

• 09 Juli 2014 - 11:45

Janita:

Ha Juud en Gerlisa,

Gelukkig, jullie zijn veilig aangekomen! Heel veel sterkte met alle veranderingen
    de eerste paar dagen. Ik ben trots op jullie.

Dikke knuffel, Janita

Bert

• 09 Juli 2014 - 12:27

Bertina:

Hoi Gerlisa en Judith,

Goed om te horen dat jullie reis prima is verlopen. Wat een indrukken zullen jullie opdoen. En wat zijn wij dan rijk als je jullie verhaal leest. Ik wens jullie heel veel goeds toe, tover glimlachjes op de gezichten van de kinderen daar. Sterkte bij alles wat jullie gaan zien en doen. Gods onmisbare nabijheid en zegen toegewenst op jullie werk daar, en ik kijk nu al uit naar jullie volgende verslag. Liefs, Bertina.

• 09 Juli 2014 - 12:53

Anne Marie Vd Ridder:

Hoi Gerlisa en Judith

Ik wens jullie een hele mooie tijd toe.
    Wees voorzichtig!
    Ik blijf jullie volgen (op afstand) ;-)

Groetjes, Anne Marie

• 09 Juli 2014 - 13:24

Laura:

Hoi Gerlisa en Judith,

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Hoop dat jullie goed aan de omstandigheden daar kunnen wennen en ondanks die hitte toch lekker aan de gang kunnen. Heel veel succes!

Liefs, Laura.

• 09 Juli 2014 - 13:48

John Vd Broek:

Eey kleine meisjes

Goed om te horen dat jullie er veilig zijn aangekomen !
    Heel veel succes daar !

Gr john

• 09 Juli 2014 - 13:57

Jannie:

Succes meiden, hopelijk kunnen jullie een paar weken verschil maken voor al die kindjes daar!

• 09 Juli 2014 - 14:43

Gerrit. Kroes:

Hoi meiden.
    Heel veel succes daar en haal er alles uit.
    Thuis straks ook weer lekker koud douchen. GEEN probleem.

• 09 Juli 2014 - 15:49

Fam. Pruissers Sprang-Capelle:

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn! We leven met jullie mee, en zien al uit naar het volgende verslag!
    Ome Denie, tante Janske, Gerdiene, Jan en annelieke

• 09 Juli 2014 - 16:54

Jetske:

Hey lieve Gerlisa en Juud!

Wat fijn dat jullie veilig zijn aangekomen en dat alles goed is gegaan!
    Ik vind het erg leuk om op deze manier te kunnen volgen wat jullie allemaal meemaken.:)
    Sterkte met de heftige dingen die jullie te zien en te horen krijgen en heel veel succes met jullie werk!

Liefs Jetske

• 09 Juli 2014 - 17:53

Iris:

Hey meiden!

Gelukkig zijn jullie veilig aangekomen en is alles goed gegaan!
    Het klinkt allemaal al onwijs gaaf!
    Leuk om hier te volgen wat jullie meemaken!
    Geniet van deze bijzondere reis!

Liefs,

Iris

• 09 Juli 2014 - 19:53

Tante Annemieke:

Nou, ik vind dat jullie al veel hebben gedaan! Erg leuk en boeiend zo'n verslag, ben benieuwd naar het volgende. P.S.: mocht het weer gaan regenen, troost je, hier giet het ook al twee dagen....

Tantetje (Annemieke)

• 09 Juli 2014 - 21:35

Opa En Oma:

Onze oudste kleindochter..... wat is ze ver weg! Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Goed dat je ook nog even moest rekenen..... Zo zie je maar dat rekenen 'all over the world' een universele taal is....

• 09 Juli 2014 - 22:24

Corineke:

Wat fijn dat jullie veilig zijn aangekomen! :)
    Jullie zijn toppertjes! <3

• 09 Juli 2014 - 22:27

Erik, Gerlinda En Elise :

Lieve Gerlis en Judith, wat leuk om wat van jullie te horen! We denken aan en bidden voor jullie! Liefs van ons drieën

• 11 Juli 2014 - 00:04

Opa En Oma V.d.L.:

Hoi Gerlisa en Judith,

Nou, dat was een hele reis, fijn dat jullie goed zijn aangekomen.
    We wensen jullie daar veel arbeids vreugde!
    Hartelijke groet en een dikke kus,
    van Opa en Oma.

• 11 Juli 2014 - 19:17

Corine:

Ha Judith en Gerlisa,

Wat een mooi verslag. Als jullie terugkomen, kunnen jullie wel een boek schrijven van al je ervaringen, denk ik zo...

Veel succes & sterkte en we zien al uit naar het volgende verslag!

Oom Jan, Tante Corine, Annemieke & Cornelis