300 kilo rijst.. - Reisverslag uit Putten, Nederland van gerlisaenjudithnaarmanilla - WaarBenJij.nu 300 kilo rijst.. - Reisverslag uit Putten, Nederland van gerlisaenjudithnaarmanilla - WaarBenJij.nu

300 kilo rijst..

Door: Judith en Gerlisa

12 Juli 2014 | Nederland, Putten

Hoi allemaal,

Hier weer een bericht(je) van ons. Wat ontzettend leuk om al jullie reacties te lezen. We werden er helemaal blij van :)

Donderdagochtend zijn we weer naar de Child Care geweest. De kindjes waren niet meer verlegen en vonden ons niet meer eng :) Allemaal kleine lachende gezichtjes! We hebben engelse liedjes gezongen, ik (Judith) vond het fantastisch, gelijk lekker muziek maken!
We hebben de kids geholpen met schrijven, hoe leuk is het als een kind met een beetje hulp na een tijdje zelf de A kan schrijven!
's Middags zijn we bij de Fair Juwerely geweest en hebben we onze eerste armbandjes geregen. Het is nog best lastig om het precies zo te doen als op het papier aangegeven staat. Doe je kleintjes in plaats van grote (zoals Judith) dan ben je een uur langer bezig :)
Daarna werden we door Koie Manuel gevraagd om rijst te scheppen. Dat zouden we de volgende dag uit gaan delen. Natuurlijk zeiden we volmondig ja; maar het was iets meer dan gedacht. 4 zakken van 50 kilo rijst werden aangesleept en moesten we afwegen. 's Avonds hadden we allebei last van onze rug, maar het was voor een goed doel!

Vrijdag zijn we naar het dorp geweest waar de mensen wonen die van de vuilnisbelt weg moesten. Het zag er een stuk beter uit dan op de vuilnisbelt, maar de toekomst is enorm onzeker. De mensen hebben geen inkomen daar, dus ook geen geld om eten te kopen. De mensen waren enorm blij om ons te zien, allemaal blije kinderhoofdjes en lieve mensen die ons gelijk een stoel aanboden. Na een lang gesprek van Koie Manuel en de bewoners over de situatie daar begonnen we met het uitdelen van overlevingspakketten (zakken rijst, basispakketten en paraplu's,) het is namelijk regenseizoen. Het was bloedjeheet, maar een fantastische ervaring. Als het kon hadden we een paar kindjes meegenomen, zo lief, zo enthousiast en zo vol dromen!
Op de terugweg in de auto hadden we een indrukwekkend gesprek met Koie Manuel. Hij is zelf opgegroeid op de vuilnisbelt, is daar getrouwd en heeft daar gewoond. Hij heeft zich, met hulp van God zoals hij het zelf zegt, omhoog gewerkt, om nu de mensen daar te helpen. Het was indrukwekkend hoe hij praatte over zijn relatie met God en zijn vertrouwen, wat kunnen wij daarin tekort schieten! Om hem te citeren: 'I'm rich, because my Father is the King of Kings!'

Vanochtend kwamen er uitwisselingsstudenten uit Vietnam, Indonesie en China de kinderen van de basisschool rekenles geven. Verder hebben we geholpen bij de Child Care en zijn we net lekker boodschappen wezen doen. Chille dag dus! Hier is het weekend op zondag en maandag, het Young Focus centrum is dan gesloten.

Verder is het nu heel erg heet, strakblauwe lucht en fel zonnetje. Het wisselt erg per dag, gisteravond goot het met bakken uit de hemel!
Het eten is interessant, veel rijst, kip en soms ei. We zijn erg blij met onze sla en fruit wat we uit de supermarkt gehaald hebben. Als we thuis zijn gaan we een maand lang alleen maar groente eten (en patat natuurlijk) :p

We genieten hier enorm. De kids zijn geweldig, de mensen ontzettend hartelijk. Het huisje bevalt goed, lekkere airco! We gaan het hier nog wel drie weken uithouden! We hebben niet elke dag tijd om een blog te schrijven, maar we spreken jullie snel weer!

Dikke knuffel,
Judith en Gerlisa

• 12 Juli 2014 - 10:18

Alice:

Wauw wat gaaf om te lezen! Geniet enorm van de mensen en cultuur daar;) en echt mooi om mensen met zo'n groot geloof te ontmoeten!

• 12 Juli 2014 - 10:45

Anja Gooijer:

Hè lieverds,

Wat fijn om wat van jullie te horen.
    Wat een ervaringen hé, kon ik nu maar ff meekijken.
    Blijf leuk bloggen want het is heerlijk om jullie verhalen te lezen.
    Dikke knuffel

• 12 Juli 2014 - 11:27

Tantetje:

Nou, bepaald saai lijkt het mij daar niet! Echt mooi ook die ontmoeting met Koie Manuel...Ga verder op tijd naar bed en zet 'em op. Ben ook weer heel benieuwd naar het vervolg!

Hartelijks, tantetje (Annemieke)

• 12 Juli 2014 - 22:44

Oma:

Leuk weer wat van jullie te horen, fijn dat jullie ook genieten! Zijn jullie al een beetje verkleurd? pas op
    voor de zon hoor vooral

Leuk weer wat van jullie te horen. Fijn dat jullie ook genieten!!! Met de patat komt het wel goed, als je bij gezondheid weer thuis bent, dan kijk je opa maar even lief aan. Die airco lijkt me ook wel fijn als het zo warm is!
    Groetjes Oma